Wednesday, June 15, 2016

Kg Gentam, K. Pilah, N9

Sehari sebelum Puasa..aku 1 family balik Gentam..kul 12 tgh kuar umah kul 4pm sampai Gentam..sebab apa sampai lambat..sebab cik abg leh ikut jalan hulu langat, tembus klawang..tp best gak..klawang tu x asing bagi aku..tempat aku sekolah n membesar..lama x g klawang..kekadang terasa rindu nak jejakkan kaki kat sana..pastu lalu Petaseh, Pertang, Simpang Pertang..tempat kenangan aku laa semua tu.

Sebab apa aku balik..sebab nak jumpa Atok, ,sejak arwah uwan meninggal 5 tahun lepas, atok tinggal sowang..pastu Ibu dan Paksu balik duk kampung..tapi xlama pastu..Ibu dijemput Allah pulang..tinggallah Atok sorang2 sekarang..Exceli..Ibu tu bukan Mak aku..hanya panggilan, dia ialah Ibu saudara aku, sebab dr kecik dah diajar, diejek2 panggil ibu, xkira laa anak, ke anak buah ke, semua pun panggil Ibu. 

Sebelum g umah Atok, adalah baiknyer kalau aku singgah n melawat kubur arwah uwan n arwah ibu. kubur mereka sebelah menyebelah je. Aku memang nak melawat kubur sebab nak bawak 2 anak aku tu..kebetulan cuaca pulak elok petang tu..bawaklaa singgah..hehhee, sampai2 je..aku cam teremosi sikitlaa..bukan apa..flashback 5 tahun lepas nyer ceta..Arwah uwan aku ni sempat tgk Majlis Tunang aku je, lagi 2 minggu aku nak kawen..Allah jemput dia..so masa aku kawen semua pun dlm mood sedih sebab uwan baru je  meninggal tp..semua pun dah siap kan, xkan nak cancel..then kawen gaklaa..Uwan bela n jaga aku dr aku darjah 4 sampai darjah 6, pastu aku dok asrama, bile balik pun aku banyak balik pilah nie..lebih rapat ngan uwan sebenarnya..itu sebab hati aku selalu ingat dia..dia baanyak kali ckp dapat ke tak tgk aku nikah..dapat ke tak tgk anak2 aku..memang x sempat...sedihnyer..memang aku cucu dia yg dia x sempat tgklaa aku nikah..yang lain semua sempat..aku jugak cucu last yg kawen..kirenya aku kawen lambat gak laa huhuhu..tp..ini ialah Takdir Allah..redha je..so, atok masih dapat tgk cicit2 dia..so bawak jelaa anak2 aku melawat kubur moyang diaorg..aku tau..wpun dia x nampak , mungkin roh dia ada situ dan nampak dan senyum dr jauh lihat kami..kan kan kan..siapa tau..itu semua kuasa Allah..semoga uwan dan ibu ditempatkan di Syurga Allah yang kekal lagi abadi..Amin..





Jeng3x, jgn x caya Masjid Baru Gentam lawakan kan kan..baru laa ada class cam gini..kaler biru tu yg aku suke tu..cantiklaa wah2 terawih kat masjid baru, solat raya kat masjid baru..lawanyer..tulaa lama x balik sampai masjid pun berwajah baru hehehe.



Sampai2 je..atok x perasan aku.. "Atok ini Na laa..senyum atok..Laaa Nona...hahhahaa camtulaa atok aku tu..terus ajak g Hi-Tea je kat umah makngah, kebetulan abg fik 1 family ada..xdelaa rasa sunyi sangat kan..Lepak2 sampai malam, borak2, makan2...hahaha kebetulan, durian rendang makngah yg penuh buah tu leh gugur pulak adalaa rezeki aku nak makan kan..xdelaa kempunan..berborak2 sampailaa malam ngan macam2 ceta laaa...yelaa lama x balik, lama x jumpa..raya ni aku kene balik, kene balik hehhee in shaa Allah..

so dah lewat malam gak laa kitaorg balik..sampai je kat kilir..hehehe nampak bangchik tepi jalan..eh bentilaa tegur jap..aku cam x percaya yang aku nampak dia sebab..dia dah kurus! seyes dia kurus..dulu bangchik bulaaattt kiuuuttt hehehhee..amboi bertambah2 hensemlaa jejaka malaya tu dah kurus kan skrg hahhahaa..


borak2, uwan achik nampak ajaklaa pulak minum2 dulu..adoi tolak2, tak tertolak singgah laa kejap walaupun segan dah malam kang kenalkan kat uwan achik 2 anak2 aku n suami aku..dulu kawen abis semua dtg aku je x sempat bawak pojie jejalan jumpa saudara mara..ok2 itu silap aku hihihi.dapat jumpa alang, angah, acu hahhaha sudah abis semua dapat jumpa..hehehhe..seronoknyer balik Gentam..seronoknyer dapat tgk pekan Pilah tu..aku sekolah kat TKS kan..pergi balik mesti lalu pekan Pilah ni..kedai buku Boon Hwa pun ada lagi haa..lama x lama kan...kat sini laa aku membesar...dr K. Pilah ke K.Klawang sememangnya N9 tu dalam hati aku ...balik KL..esok bukan keje je tau..tapi 1st Ramadhan tuk tahun 2016 ni..Selamat berpuasa semua!


No comments:

Post a Comment